Představte si moderní, téměř dokončenou dálnici. Široké pruhy hladkého asfaltu, nové mosty klenoucí se přes potoky a železnici, protihlukové stěny připravené chránit okolní obce. Sedmnáctikilometrový úsek, který má přinést spásu regionu sužovanému dopravním kolapsem. A teď si představte, že tato dálnice, do které stát investoval miliardy korun a 16 let práce, leží tichá, prázdná a pro řidiče zcela nepřístupná.1 Není to scéna z absurdního dramatu, ale realita dálnice D49 mezi Holešovem a Fryštákem. Média ji často nazývají „prokletou“ nebo „zakletou“ stavbou, a tento přívlastek nikdy nebyl přiléhavější než dnes.1
Úvod: Slepá ulice za miliardy korun – Příběh zakleté dálnice
Ústřední konflikt, který tuto paradoxní situaci způsobil, vyvrcholil 8. července 2025. Toho dne Ministerstvo dopravy, nejvyšší orgán státní správy v dopravě, vydalo rozhodnutí, kterým zrušilo klíčové stavební povolení na 11 nezbytných objektů této dálnice a celou věc vrátilo na samý začátek povolovacího procesu.4 Tento krok nebyl náhlým zvratem, ale nevyhnutelným důsledkem dlouhé a spletité právní bitvy, která odhalila zásadní pochybení státních úřadů.
Tento článek si klade za cíl odpovědět na tři klíčové otázky, které si dnes pokládají tisíce obyvatel, podnikatelů a starostů na Holešovsku a Zlínsku. Jak je vůbec možné, že projekt tak životně důležitý a v tak pokročilé fázi výstavby byl náhle zastaven? Co přesně to znamená pro dopravní situaci v Holešově a okolí, pro tisíce řidičů denně uvízlých v kolonách? A především – kdo nese skutečnou odpovědnost za tento miliardový debakl, který se táhne už od prvního slavnostního poklepání na základní kámen v roce 2008?1 Odpovědi nejsou jednoduché a vedou hluboko do spletitého světa stavebního práva, soudních sporů a systémového selhání státu.
Část I: Čekání na spásu: Dopravní infarkt Holešovska a příslib jménem D49
Denní realita na přetížených silnicích
Pro obyvatele Holešova, Fryštáku, Hulína a desítek menších obcí v jejich okolí není dopravní kolaps abstraktním pojmem, ale každodenní realitou. Stávající silniční síť, tvořená především silnicemi I. a II. třídy jako I/49, I/55, II/490 a II/432, byla navržena v době, kdy intenzita dopravy dosahovala jen zlomku dnešních hodnot.5 Dnes je beznadějně přetížená. Jen samotným Holešovem projede denně téměř devět tisíc automobilů, které z velké části tvoří tranzitní doprava směřující do Zlína a dále.6
Důsledky jsou drtivé: nekonečné kolony v ranní a odpolední špičce, neustálý hluk, znečištěné ovzduší a především vysoké bezpečnostní riziko na komunikacích vedoucích přímo skrz obytnou zástavbu.5 Frustrace a zoufalství místních obyvatel i jejich volených zástupců dosahuje bodu varu. „Je to velmi nepříznivá zpráva. Posune se to minimálně o rok až dva,“ komentovala poslední vývoj starostka Horního Lapače Jaroslava Hudečková. „Jinak nevím, co bych řekla k tomu, že je něco takového v našem státě vůbec možné... To celou stavbu prodražuje a daňové poplatníky stojí další peníze,“ dodala.7 Její kolega z Martinic, starosta Pavel Fiurášek, volí ještě ostřejší slova: „Tady veškerá slušnost končí. Názorně vidíme, jak funguje náš stát. Je to jeho chyba. Pokud si za 20 let nedokáže povolit cestu, považuji to za něco neuvěřitelného.“.7
Strategický význam: Více než jen obchvat
Dálnice D49 nebyla nikdy plánována jen jako lokální obchvat, ačkoliv tato její funkce je pro region naprosto klíčová. Její význam je dvojí. Na lokální úrovni má za cíl odvést tranzitní dopravu z center měst a obcí, čímž by se dramaticky zlepšila kvalita života, snížil hluk, emise a zvýšila bezpečnost.1 Na úrovni strategické je však D49 navržena jako životně důležitá tepna propojující střední Moravu (a přes dálnice D1 a D55 i zbytek republiky) se západním Slovenskem. Je součástí transevropské dopravní sítě TEN-T, což z ní činí projekt celoevropského významu.5
Mimořádný význam má dálnice pro Strategickou průmyslovou zónu Holešov, která se nachází v její bezprostřední blízkosti. Pro moderní průmyslové a logistické podniky je přímé a kapacitní napojení na dálniční síť naprosto zásadním faktorem při rozhodování o investicích. Bez D49 je zóna dopravně hendikepovaná, což omezuje její potenciál přilákat nové investory a vytvářet pracovní místa.10 Dokončení dálnice je tak přímo spojeno s ekonomickou budoucností celého Zlínského kraje.14

Poloviční řešení: Úsek Hulín-Holešov a jeho limity
V prosinci 2024 se řidiči dočkali alespoň částečné úlevy, když Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) slavnostně zprovoznilo první, zhruba desetikilometrový úsek D49 z Hulína po mimoúrovňovou křižovatku Holešov.6 Tento krok byl bezpochyby pozitivní a přinesl určité zlepšení, zejména pro Hulín. Nicméně brzy se ukázaly jeho zásadní limity.
Bez navazujícího, a nyní zastaveného, úseku do Fryštáku se z dálnice D49 stala, jak trefně poznamenávají odborné servery, pouhá „slepá ulice“.3 Nemůže plnit svou hlavní funkci – odvést dopravu z celé přetížené trasy až za Fryšták směrem na Zlín. Veškerá doprava, která dnes využije nový úsek, musí sjet na křižovatce u Holešova a pokračovat po starých, již tak přetížených silnicích. Oslavované zprovoznění první části tak sice vyřešilo jeden problém, ale zároveň vytvořilo nový dopravní trychtýř u Holešova. Tento fakt jen podtrhuje, jak kriticky důležité je dokončení navazujícího úseku. Paradoxně, částečný úspěch jen zvýraznil hloubku selhání, které brání dokončení celku.
Část II: Anatomie právní bitvy: Jak se z razítka stal soudní epos (2023-2025)
Abychom pochopili, proč byla stavba zastavena, musíme se ponořit do právního sporu, který se na první pohled může zdát laikovi nesrozumitelný. V jeho jádru však stojí jednoduchý, ale zásadní střet o výklad zákona.
Klíčový pojem pro laiky: Co je to EIA a "navazující řízení"?
Pro pochopení celého příběhu je nutné objasnit dva klíčové pojmy:
- EIA (Environmental Impact Assessment): Představte si EIA jako povinnou a velmi důkladnou „ekologickou prověrku“ pro jakýkoliv velký projekt, jako je dálnice. Než stát vůbec může začít uvažovat o stavbě, musí nechat zpracovat posudek, který zhodnotí všechny možné dopady na životní prostředí – hluk, znečištění vody a ovzduší, zásah do krajiny, vliv na živočichy a rostliny. Výsledkem procesu EIA je závazné stanovisko, které stanoví desítky podmínek, za jakých je možné stavbu realizovat, aby byly její negativní dopady co nejmenší (např. výstavba protihlukových stěn, systémů na čištění dešťové vody z vozovky atd.).11
- „Navazující řízení“: Stavební řízení, ve kterém se vydává samotné povolení ke stavbě, má být podle zákona přímým pokračováním procesu EIA. Proto se mu říká „navazující řízení“. Toto propojení je naprosto klíčové, protože dává tzv. „dotčené veřejnosti“ – typicky ekologickým spolkům – zákonné právo se stavebního řízení účastnit. Jejich rolí je kontrolovat, zda stavebník (v tomto případě ŘSD) a úřady skutečně dodržují všechny podmínky stanovené v původním posudku EIA.4
Jádro sporu: Proč se úřady a soudy neshodly?
Celý právní kolaps D49 odstartoval zásadní spor o výklad těchto pravidel.
- Argumentace úřadů (Ministerstvo dopravy a Dopravní a energetický stavební úřad - DESÚ): Původní závazné stanovisko EIA pro D49 bylo vydáno v roce 2016 a jeho platnost podle zákona vypršela v roce 2021.7 Úředníci si to vyložili jednoduše: „Když dokument EIA formálně pozbyl platnosti, právní pouto mezi EIA a stavebním povolením se přetrhlo. Stavební řízení tedy už není ‚navazujícím řízením‘, a proto ekologické spolky jako Děti Země nemají právo se ho účastnit.“ Na základě této logiky jejich odvolání proti stavebnímu povolení z února 2024 označili za „nepřípustné“ a odmítli se jím věcně zabývat.4
- Argumentace soudů (Městský soud v Praze a Nejvyšší správní soud): Soudy však tuto úřednickou logiku smetly ze stolu. Jejich pohled byl zcela opačný a zaměřený na smysl zákona, nikoliv jen na jeho doslovné znění. Jejich argumentace zněla: „To, že vypršela platnost jednoho dokumentu, přece nemění nic na fyzické realitě a dopadech celého projektu. Celá dálnice jako záměr prošla posouzením EIA, a proto jakékoliv stavební řízení na její dílčí, ale neoddělitelné části, z podstaty věci musí být navazujícím řízením.“ Soudy proto rozhodly, že vyloučení spolků z řízení bylo nezákonné a představovalo závažnou procesní vadu.4
Soudní ping-pong: Chronologie kolapsu
Tento zásadní rozpor v právním výkladu odstartoval téměř dvouletý „ping-pong“ mezi úřady a soudy, který nakonec vedl k úplnému zastavení stavby. Následující tabulka přehledně shrnuje klíčové momenty této právní bitvy.

Stop "salámové metodě": Proč je nutné posuzovat dálnici jako celek
Soudy ve svých rozhodnutích zdůraznily ještě jeden důležitý princip. Varovaly před tzv. „salámovou metodou“, tedy účelovým dělením jednoho velkého projektu na mnoho malých částí ve snaze vyhnout se komplexnímu posouzení dopadů na životní prostředí.4 Argumentovaly, že oněch 11 povolených stavebních objektů – protihlukové stěny, sjezdy, odvodňovací systémy – nelze posuzovat izolovaně. Nejsou to samostatné stavby; jsou neoddělitelnou součástí dálnice, bez ní nemají smysl a existují výhradně proto, aby dálnice mohla fungovat nebo aby zmírnily její negativní dopady.4
Právní názor soudů, který se stal pro úřady závazným, lze zjednodušit takto: pokud má být pro realizaci dálnice postaven byť jediný další objekt, který byl součástí původního záměru posuzovaného v EIA, musí se celý projekt posuzovat jako jeden celek. Tento pohled byl pro osud D49 fatální. Ukázalo se, že právní názor, na kterém ministerstvo a ŘSD postavily celý svůj postup, byl od základu chybný. Nebyly to soudy, kdo stavbu zastavil; soudy pouze konstatovaly, že způsob, jakým ji státní úřady povolily, byl v rozporu se zákonem.
Část III: Hlasy v konfliktu: Kdo za to může? Analýza odpovědnosti
Otázka odpovědnosti za současný stav je složitá a nelze ji zjednodušit na pouhý souboj stavitelů s ekology. Každý z aktérů má svou verzi příběhu, ale konečný verdikt nakonec nevynesly emoce, nýbrž nezávislé soudy.
Pohled investora (ŘSD): Obstrukce, které stojí miliardy
Z pohledu Ředitelství silnic a dálnic je situace jasná. Léta se potýkají s tím, co vnímají jako cílené obstrukce ze strany „ekologických aktivistů“ a „zájmových spolků“.5 Tvrdí, že tyto skupiny zneužívají právní systém a hledají sebemenší záminky k podávání odvolání a žalob, aby záměrně zdržovaly a prodražovaly strategicky důležité stavby.1
Frustrace ŘSD je pochopitelná. Každý den, kdy stavba stojí, stojí daňové poplatníky obrovské peníze za konzervaci již postavených částí, smluvní pokuty a administrativu.21 Zároveň se prodlužuje utrpení obyvatel v dotčených obcích. Pokud jde o propadlé stanovisko EIA, ŘSD se brání tím, že šlo o speciální typ tzv. výjimkové EIA, kterou nebylo možné prodloužit, a tudíž prý pochybení nebylo na jejich straně.23 Tento argument však u soudů neobstál.
Pohled aktivistů (Děti Země): Vymáhání práva, které stát ignoruje
Spolek Děti Země, který stál v centru právní bitvy, odmítá nálepku obstrukcí. Tvrdí, že pouze využívá zákonných prostředků k tomu, aby donutil státní orgány dodržovat zákony, které samy vytvořily. Jejich argumentace nebyla založena na malichernostech, ale na zásadních a věcných pochybeních, která nakonec potvrdily i nejvyšší soudní instance.
Jejich hlavní argumenty byly:
- Nezákonné vyloučení z řízení: Jak bylo popsáno výše, jejich klíčovým a úspěšným argumentem bylo, že je Ministerstvo dopravy nezákonně vyloučilo z řízení, čímž jim upřelo právo hájit zájmy životního prostředí a veřejného zdraví.18
- Zastaralé a nevěrohodné hlukové studie: Spolek napadl, že podklady pro povolení stavby, zejména hlukové studie, jsou staré a nereflektují aktuální situaci. Soud jim dal za pravdu a označil za „neakceptovatelný“ argument úřadů, že skutečné hodnoty hluku budou „pravděpodobně nižší“. Takové tvrzení označil za ničím nepodložené a nevědecké.8
- Ignorování vlivu na krajinný ráz: Děti Země upozornily, že úřady nedostatečně posoudily vliv stavby na krajinný ráz, zejména v souvislosti s blízkostí Přírodního parku Hostýnské vrchy. I tuto námitku soud uznal a nařídil, aby se ministerstvo tímto vlivem konečně řádně zabývalo.8
- Nepřezkoumatelnost rozhodnutí: Soudy opakovaně konstatovaly, že rozhodnutí správních orgánů jsou „nepřezkoumatelná“. To je silný právní termín, který v podstatě znamená, že rozhodnutí jsou tak špatně odůvodněná, bez jasných podkladů a logických argumentů, že je soud ani nemůže řádně přezkoumat a musí je zrušit.8
Tichý, ale rozhodující verdikt soudů: Kde byla chyba?
Při analýze všech dostupných dokumentů a rozsudků se ukazuje, že odpovědnost nelze svalovat primárně na ekologické spolky. Ty sice byly katalyzátorem, který proces zastavil, ale dveře k tomu jim otevřela samotná státní správa.
Skutečná příčina kolapsu projektu D49 leží v systémovém selhání státních úřadů – Ministerstva dopravy, Dopravního a energetického stavebního úřadu a v některých fázích i Krajského úřadu Zlínského kraje. Tyto instituce:
- Zvolily chybný právní výklad, když se rozhodly ignorovat právo veřejnosti na účast v řízení.
- Vydaly stavební povolení na základě neaktuálních a nedostatečných podkladů (hlukové studie).
- Nedokázaly se řádně vypořádat s věcnými námitkami týkajícími se ochrany krajiny.
- Sepsaly svá rozhodnutí tak nekvalitně, že je soudy označily za nepřezkoumatelná.
V konečném důsledku tedy platí, že Děti Země pouze využily právních chyb a procesních pochybení, kterých se dopustily samy státní orgány. Obviňovat je z obstrukcí je podobné, jako vinit stavebního inspektora, že našel vady na stavbě. Inspektor vady nevytvořil, pouze na ně poukázal. Odpovědnost nese stavitel – v tomto případě stát – který nedokázal postupovat v souladu se zákony a vlastními pravidly.

Část IV: Co bude dál? Čekání na novou EIA a nejistá budoucnost
Rozhodnutí Ministerstva dopravy z 8. července 2025 vrátilo celý projekt na startovní čáru. Pro občany a firmy v regionu to znamená jediné – další dlouhé čekání.
Zpět na start: Nový proces EIA pro celou dálnici
Důsledky zrušení stavebního povolení jsou fatální. Celý spis se vrací Dopravnímu a energetickému stavebnímu úřadu (DESÚ) s jasným pokynem: v prvé řadě musí být zajištěno zcela nové, komplexní posouzení vlivů na životní prostředí (EIA) pro celý úsek dálnice D49 Hulín–Fryšták.4 Nejde o pouhou aktualizaci starého dokumentu, ale o kompletní proces od nuly. Bude nutné provést nová měření, nové modelování hluku a znečištění, nové posouzení vlivu na krajinu a znovu projít celým kolečkem připomínek a veřejných projednání. Teprve s platným stanoviskem EIA v ruce bude možné zahájit nové stavební řízení.
Časový odhad: Jak dlouho může zdržení trvat?
Nejpalčivější otázkou je, jak dlouho to všechno potrvá. Přesný termín nikdo nezná, ale odhady nejsou optimistické.
- Předseda Dětí Země Miroslav Patrik odhaduje, že samotný proces EIA může trvat rok, možná i déle. Následné stavební řízení pak dalších minimálně šest měsíců. V nejlepším případě by se tak mohlo začít znovu stavět za 1,5 až 2 roky.7
- Zkušenosti z jiných velkých staveb, jako byla dálnice D1 u Přerova, však ukazují, že pokud se proces zkomplikuje odvoláními a soudními spory, může se protáhnout na pět i více let.28 Starostové z regionu se obávají zdržení v řádu let.7
Následující tabulka shrnuje možné scénáře budoucího vývoje a ukazuje, jak nejistá je budoucnost dokončení dálnice.
Závěr: Lekce z D49 aneb draze vykoupené zkratky
Příběh dálnice D49 není jen lokální kauzou jednoho problematického úseku. Je to varovná lekce s celostátním přesahem. Ukazuje, co se stane, když se státní aparát ve snaze urychlit výstavbu rozhodne pro procesní zkratky a pokusí se obejít zákonem daná pravidla a práva veřejnosti.
Analýza jasně ukazuje, že katastrofální zdržení, které dnes region prožívá, není primárně vinou ekologických aktivistů, ale důsledkem série závažných pochybení státních úřadů. Snaha vyloučit z procesu kontrolní mechanismy, opírat se o zastaralé podklady a vydávat špatně odůvodněná rozhodnutí se ukázala jako fatální chyba. Tento postup, který měl paradoxně stavbu urychlit, ji nakonec zastavil a zdržel o mnoho let déle, než by trval pečlivý a právně bezchybný postup.
Lekce z D49 je prostá, ale draze vykoupená: v právním státě neexistují udržitelné zkratky. Důsledné dodržování zákonů, kvalitní příprava a respekt k právům všech účastníků řízení nejsou překážkami, které je třeba obcházet, ale nezbytnými předpoklady pro úspěšnou a včasnou realizaci jakéhokoliv velkého projektu. Cenu za ignorování této lekce platí v konečném důsledku ti, kterým měla dálnice sloužit – občané a firmy Zlínského kraje. Platí ji v miliardách korun z veřejných rozpočtů a v letech promarněných v dopravních zácpách na cestě, která mohla být už dávno hotová.
Citovaná díla
- Prokletí D49: Otevření 17 km dálnice potrvá neuvěřitelných 17 let - Autoweb.cz, použito července 13, 2025, https://autoweb.cz/prokleti-d49-otevreni-17-km-dalnice-potrva-neuveritelnych-17-let
- Začala stavba dálnice D49 mezi Hulínem a Fryštákem. Ekologové plánují žalobu - ČT24, použito července 13, 2025, https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/regiony/zacala-stavba-dalnice-d49-mezi-hulinem-a-frystakem-ekologove-planuji-zalobu-25972
- Cesta ke zprovoznění další části D49 bude ještě složitá. Chybí povolení pro 200 metrů, použito července 13, 2025, https://zdopravy.cz/cesta-ke-zprovozneni-dalsi-casti-d49-bude-jeste-slozita-chybi-povoleni-pro-200-metru-246296/
- 98033356.pdf
- Dálnice D49 je připravena k zahájení, - Infrastruktura Morava, použito července 13, 2025, http://infrastrukturamorava.cz/media/244/noviny-d49-rsd.pdf
- Nový úspěch pro dopravu: Část dálnice D49 propojuje Hulín a ..., použito července 13, 2025, https://www.zonaholesov.cz/aktuality/novy-uspech-pro-dopravu-cast-dalnice-d49-propojuje-hulin-a-holesov
- D49 je téměř hotová, ale neotevřou ji. Brání tomu nové rozhodnutí ministerstva, použito července 13, 2025, https://www.impuls.cz/regiony/zlinsky-kraj/dalnice-d49-frystak-ministerstvo-dopravy-nove-posouzeni-eia-zdrzeni.A250709_172202_imp-zlinsky_air/tisk
- Děti Země uspěly u soudu, stavba D49 se musí přerušit - Novinky.cz, použito července 13, 2025, https://www.novinky.cz/clanek/domaci-deti-zeme-uspely-u-soudu-stavba-d49-se-musi-zastavit-40472216
- Dálnice D49 - RoadMedia, použito července 13, 2025, https://apdos.roadmedia.cz/Upload/Stavby/444/infoletak_d49-lipa-vizovice.pdf
- D49 u Zóny Holešov bude zřejmě dokončena včas. Oblast dopravy je pro vedení Zlínského kraje stěžejní, použito července 13, 2025, https://www.zonaholesov.cz/d49-u-zony-holesov-bude-zrejme-dokoncena-vcas-oblast-dopravy-je-pro-vedeni-zlinskeho-kraje-stezejni
- Práce na úseku dálnice D49 Hulín-Fryšták úspěšně pokračují - Strategická průmyslová zóna Holešov, použito července 13, 2025, https://www.zonaholesov.cz/prace-na-useku-dalnice-d49-hulin-frystak-uspesne-pokracuji
- Investiční příprava území průmyslové zóny Holešov - Portál životního prostředí, použito července 13, 2025, https://portal.cenia.cz/eiasea/download/RUlBX1pMSzI1OF96amlzdG92YWNpRE9DXzEucGRm/ZLK258_zjistovaci.pdf
- Půda pro napojení Strategické průmyslové zóny v Holešově na dálnici D49 je téměř připravena - Strategická průmyslová zóna Holešov, použito července 13, 2025, https://www.zonaholesov.cz/puda-pro-napojeni-strategicke-prumyslove-zony-v-holesove-na-dalnici-d49-je-temer-pripravena
- Nová objízdná trasa přes průmyslovou zónu přinesla Holešovu klid a bezpečí, použito července 13, 2025, https://www.zonaholesov.cz/nova-objizdna-trasa-pres-prumyslovou-zonu-prinesla-holesovu-klid-a-bezpeci
- ŘSD právě zprovoznilo dálnici D49 mezi Hulínem a Holešovem - Ředitelství silnic a dálnic s. p. pro Zlínský kraj, použito července 13, 2025, https://kraje.rsd.cz/zlinsky/3646-2/
- Řidiči se poprvé projedou po dálnici D49 mezi Hulínem a Holešovem do konce roku - Ředitelství silnic a dálnic s. p. pro Zlínský kraj, použito července 13, 2025, https://kraje.rsd.cz/zlinsky/ridici-se-poprve-projedou-po-dalnici-d49-mezi-hulinem-a-holesovem-do-konce-roku/
- Stavba D49 Hulín – Fryšták je o krok blíž ke stavebnímu povolení - Ministerstvo dopravy, použito července 13, 2025, https://md.gov.cz/Media/Media-a-tiskove-zpravy/Stavba-D49-Hulin-%E2%80%93-Frystak-je-o-krok-bliz-ke-stave
- D ě t i Z e m ě, použito července 13, 2025, https://detizeme.cz/zprava.shtml?x=3015184
- Zprovoznění téměř hotové D49 do Fryštáku opět ohroženo. Chystá se nový proces EIA, použito července 13, 2025, https://zdopravy.cz/zprovozneni-temer-hotove-d49-do-frystaku-opet-ohrozeno-chysta-se-novy-proces-eia-250832/
- Hrozí, že z dostavěné dálnice D49 nebude možné sjet. Silničářům chybí povolení, použito července 13, 2025, https://www.impuls.cz/regiony/zlinsky-kraj/hulin-frystak-dalnice-d49-sjezd-silnicari-povoleni-komplikace-doprava.A240117_123204_imp-zlinsky_air/tisk
- Soud vyhověl Dětem Země, termín dokončení D49 Hulín-Fryšták je ohrožen - Ekolist.cz, použito července 13, 2025, https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/soud-vyhovel-detem-zeme-termin-dokonceni-d49-hulin-frystak-je-ohrozen
- Soud vyhověl Dětem Země, termín dokončení D49 Hulín-Fryšták je ohrožen | Právní prostor, použito července 13, 2025, https://www.pravniprostor.cz/aktuality/soud-vyhovel-detem-zeme-termin-dokonceni-d49-hulin-frystak-je-ohrozen
- Nová stopka pro dálnici. Ředitelství silnic a dálnic u D49 nepochybilo, tvrdí Mátl, použito července 13, 2025, https://ekonomickydenik.cz/dalsi-stopka-pro-d49/
- Dokončení dálnice D49 stále brzdí aktivisté. Soud odmítl stížnost silničářů, použito července 13, 2025, https://www.impuls.cz/regiony/zlinsky-kraj/dalnice-d49-soud-odmitl-stiznost-silnicari-rydl-deti-zeme.A250505_161405_imp-zlinsky_air/tisk
- Stopka pro rozestavěnou dálnici D49 u Zlína. Soud našel množství pochybení - ASB Portal, použito července 13, 2025, https://www.asb-portal.cz/stavebnictvi/inzenyrske-stavby/doprava/stopka-pro-rozestavenou-dalnici-d49-u-zlina-soud-nasel-mnozstvi-pochybeni
- Dostavbu části D49 silničáři zřejmě musí přerušit. Vyhodíme desítky milionů, tvrdí, použito července 13, 2025, https://www.impuls.cz/regiony/zlinsky-kraj/hulin-frystak-d49-dalnice-deti-zeme-stiznost-soud-komplikace.A240517_144805_imp-zlinsky_air/tisk
- Další komplikace pro dokončení D49 u Fryštáku na Zlínsku. Ministerstvo chce nové posouzení EIA - Český rozhlas Zlín, použito července 13, 2025, https://zlin.rozhlas.cz/dalsi-komplikace-pro-dokonceni-d49-u-frystaku-na-zlinsku-ministerstvo-chce-nove-9511576
- Lex D1 a D49. Poslanci schválili změnu zákona pro stavbu dálnice kolem Přerova, nemusí však pomoci - Zdopravy.cz, použito července 13, 2025, https://zdopravy.cz/lex-d1-a-d49-poslanci-schvalili-zmenu-zakona-pro-stavbu-dalnice-kolem-prerova-nemusi-vsak-pomoci-91694/